Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 6 november 2017

Ibland tror jag att deckarförfattare inte riktigt förstår

att även vi som skriver underhållningslitteratur med upptempo har hundratals trådar som måste sys ihop på slutet. Alla har vi sidostorys och inflätningar av dem att ta hand om.
Det skiljer sig inte ett dugg från en krimroman.
Både Camilla och Anders trodde att deras behov av synopsis berodde på alla trådar (nu när vi var på turné ihop.)
Det kanske det gör.
Men som sagt, även vi utan synopsis har en hel del att få ihop.

Jag tänkte på det när jag lyssnade på En liten värld på väg till och från västkusten. Dels på att det var en trevlig bok (!) och sedan på att det var mängder med trådar som ju skulle tas hand om.
(Det är ett vanligt nybörjarfel annars, att man inte knyter ihop säcken helt.)

Inte lika många i Toscana och Gloria, men i Sonjas andra chans är det en hel del (och det var det i Sonjas hemlighet också.)
Svårigheten med den nya var inte trådarna utan andra saker som jag kan prata om när ALLA har läst den.
Haha.

Det var det, igen, en tanke bland hundra denna morgon när jag vaknade och hade en dröm om Sonjas sista vilja:
Någon hade (utan tillåtelse) gjort den som film, men kallat den något helt annat.




2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Nu tycker ju jag att det vore trevligt OM det blev en film, men självklart med din tillåtelse ;)

Anonym sa...

En liten värld är en mycket trevlig bok, och jag blir lika fascinerad varje gång jag lyssar/läser, hur du sytt ihop alla trådar! Kram Monica/Rakel5810